puterakuda
Petikan dari seorg sahabat...

*amaran kepada bot2 kecil,ombak tsunami mungkin akan menghempas. maka bagi mereka yg takut dilambung ombak,jangan berumah ditepi pantai...ecehhh~ T_T

Bismillahirahmanirahim…

Tiada seindah kata dari menyebut nama Allah yg Maha Suci ketika memulakan hari baru dalam apa jua pekerjaan.Sekalung tahniah diucapkan pada mana-mana makhluk yang rajin mulakan setiap pekerjaan dengan menyebut kalimah “bismillah” ini. Diri ini pown masih lagi bertatih mengajar diri sendiri untuk menyebut nama Allah setiap kali memulakan apa2 perbuatan mahupown pekerjaan hatta nak pegang henpon pown baca bismillah.. PELIK??? eh..henpon tu kan milik Allah..mana korg dapat henpon tu kalau x beli.turun dari langit ke?dah tu beli guna apa?duit kan.duit datang dari mana?hasil pendapatan mak ayah korang kan(bg yg duk bawah ketiak parents lg)..bg yang dah keje,korang dpt keje tu Allah bg..kalau x sebab Allah lembutkan hati bos korang yang muka ala2 hitler tu,dapat ke keje korang tu?ok dah..panjang lebar.kang sampai esok xhabis kalau nk cerita satu2 nikmat Allah bg.xtkira korang.tu pown korg nak bangga lagi pakai blackberry torch tu??? T_T

Ok..berbalik kepada menyebut bismillah td.korang tahu x sebenarnya itu ibadah? kenapa?sbb ingat Allah.hati tenang bukan?

Ada yg berbunyi;

“aku sebut bismillah hari2 pown masih xtenang hati.kenapa ek?"

Meh aku jawab…sebab ko GELOJOH.

Macam ko minum air Nescafe tu.kalau ko minum laju2 dengan rakusnya,ada ko rasa umpp tu(Allah yang bagi sedap).ada x??mestilah xde rasa nikmat air tu.sbb tu kne hirup perlahan2 sambil mata terpejam..oh asyik~

Dek kerana teknologi semakin maju,makin sempit plak pemikiran manusia yang mengaku abid ni(kononnya).kalau sebut ibadah je,dalam otak dah terbayang pergi MASJID hari2.

ibadah ni untuk orang yang pakai tudung labuh,pakai kopiah.

Atau ibadah ni untuk orang selalu puasa sunat isnin khamis,untuk orang selalu bersedekah,keluar zakat.

Atau untuk yang bertakung2 ilmunya berdakwah guna dalil dan ayat al-Quran.

TAPI,kutip sampah jugak IBADAH.

Alihkan batu tengah jalan satu IBADAH.

Tolong mak basuh pinggan pown IBADAH (hati mau ikhlas haaa)

Bancuh air Nescafe sambil sebut nama Allah pown IBADAH.belum lagi hirup dengan penuh kenikmatan sambil cicah biskut 4 segi tu.oh~

Hatta kerja yang korang anggap geli jadi kleaner tu juga IBADAH.so tayah nk pandang rendah kat makcik2 kleaner ni.keje dorg lagi mulia dari korang yg duk mengata gaji dorg ciput.weh!gaji ciput kat dunia tapi pahala berbakul2 sebab korang dah sedekah banyak bakul kat dorg.haaa…mana korang nk?

Apa jua pekerjaan halal yang korang buat ditambah pula dengan menyebut nama Allah dengan hati yang ikhlas maka dinamakan ibadah. Jangan pulak ko nak pergi mencuri, ko sebut nama Allah dengan hati yang ikhlas nk mencuri ko namakan ia ibadah.aku tempeleng ko nak??huhu T_T

Tapi sebenarnya tu terapi. Ada kenalan yang susah sgt nk berhenti hisap rokok. Maka masa dye nk hisap rokok tu,dye mintak izin kat Allah nak hisap rokok. “ya Allah,aku nk hisap rokok ni.susah btol aku nk benti hisap rokok ni.permudahkan urusan aku ye ya Allah”. Dinyalakan lighter n dicucuhnya pada hujung rokok. Dengan kalimah bismillah, dihisapnya maka berkepuk2 la asap keluar dari mulut n hidung. Lama2 sahabat ni cakap makin kurang plak nikmat dye nk hisap rokok ni.korg taw kenapa?sebab Allah tu bersifat positif. Negative cmne pown sifat korang,Allah tetap datang kat korg dgn sifat positif.ok bg yang xpaham positif negative ni (tu la masa kelas fizik ko tdo) meh aku terangkan secara ringkas.yg positif ni sifat2 baik.yg ada sifat MAHA POSITIF ni Allah je.sebab apa?sebab Allah MAHA SEMPURNA.kita yg hamba ni bercampur2 energy.positif ada negative ada.sifat negative manusia ni dek xmampu nk kawal NAFSU NAFSI,maka berderailah tawa syaitan terkekek2 kat kita dek kerana kita terikut energy negatifnya..faham?

Berbalik kepada sifat positif Allah,sbb tu korg jahat cmne pown,Allah langsung xde effect. Dia ttp datang kat korg dengan penuh kasih sayang malah xde cacat pown kalau korang xde sebab Allah berdiri dengan sendri. Korg???boleh hidup tanpa Allah?boleh hidup tanpa keredhaan Allah,Cinta Allah?neraka jahanam la jawabnya…nauzubillah T_T

Tengok betapa Allah ni sayang kita.kita xmalu wat maksiat kat Dia pown,Dia ttp bg rezeki kat kita. Sahabat tadi yang ketagih sgt nak merokok sampai susah nk berhenti pown Allah xpandang hina kat dia.sampai Allah bg hidayah suruh dia berhenti..tapi kita????haaa..taw nk hokum je bajet macam Tuhan..

“eh brader tu muka dah la pecah umah,merokok lagi..konfem mat ganja ni”

Seeee???betapa manusia ni suka berburuk sangka. Asal muka xhensem sikit korg label macam2.cuba yang hisap rokok tu muka comel mcm nichkhun 2pm (penulis layan korea jugak ok..) dan2 puji smoke nampak macho…cehhh..dasar manusia tengok pada rupa paras! T_T

Korg lupa ke sapa yang jd kan muka brader tu cmtu? Kot ye nk kutuk,tayah kutuk kejadian dye. Tu umpama korg kutuk Allah tahu? Allah sendiri xtgok rupa paras hambaNya.Allah tgok hati..yang korg berlagak jadi Tuhan nak label org ni kenapa??aduhai..

Lagi menyedihkan,golongan ustaz ustazah yang xhabis ngaji ni duk jeling2,borak2 sesama dorg duk diskriminasi golongan cmni.weh!korg sedar x yg menjatuhkan agama sbnarnya korg yg xhabis ngaji agama ni??geng2 tdung labuh,bkopiah ni duk geli jeling2 geng2 yg kepala tlanjang gelak kuat2 ni. Apa salahnya korg pergi kawan ngn dorg ni slow2 tarik kearah kebaikan. Dorg wat lawak,korg bantai la gelak sekali. Agak2 menyakitkan hati,pegang bahu dorang dalam hati doakan “ya Allah,beri hidayah kepada hambaMU ini” nampak x hikmah kenapa kita berbeza????sebab kita ni saling melengkapi..yang lebih bantu yg kurang .Allah pinjamkan ilmu utk kita “zakat” kan kat golongan cmni. Bukan tamak haloba konker sorang.cehhh!

Mmg kita disuruh berkawan dgn golongan yang soleh.tp korg tahu x kepada siapa ayat tu dituju??kepada golongan yg jahil ni.korg yg soleh/solehah ni patot support dorg. Alasan xnk rapat ngn golongan kepala telanjang ni sbb takut terpengaruh..puihhh..nampak sgt korg tu lembik. Nabi sendiri xpernah pilih bulu pilih kasih.kalau Nabi pilih bulu,ada ke kaum lain yang berkenan nak peluk Islam? Lu piker la sendri..

Ok mari senyum balik… *senyum2* Nabi selalu senyum.nape xprektik?sbb xhabis ngaji. Nampak golongan kepala telanjang trus trik muka.apa cer?? T_T

Habis aku membebel..kembali pada pangkal jalan..penulis selalu cmni.beremosi tp cepat cool.hebat x?mestilah hebat..heee..sebab yang ciptakan pown MAHA HEBAT.Jangan nk pertikai!!

Bercakap pasal ibadah..dalam solat hari2 kita berjanji depan Allah;

"sesungguhnya solatku,ibadahku,hidupku,matiku hanyalah untuk Allah semata-mata"

Term IBADAH tu korg paham x maksud nye? Mereka yg masih ditakuk lama akan beranggapan ibadah itu untuk mereka yg tudung labuh,berkopiah yg duduk masjid,bertalaqi dengan guru mursyid,mentadabbur kan ayat suci al-Quran padahal siram pokok sambil nyanyi lagu Raihan puji-pujian dalam keadaan tenang hati disamping mengharap redhaNya pown ibadah. Ibadah yang dimaksudkan bersifat menyeluruh.bukan stakat korg tggu bulan ramadhan nk wat amal ibadah banyak2.hari2 pown boleh beribadah,malah duk saje kat sofa empok ingat Allah lawan nafsu mimpi malam td jmpa awek pown ibadah..*wahhhhh..mimpi apa lak ni weh? T_T

Betapa banyaknya peluang Allah bg kat hambaNya untuk beribadah.malah,di beri ganjaran pahala n syurga kepada kita. Subhanallah..sayangnya Allah kat kita. *senyum2*

Kenapa Allah bg ganjaran kat kita dengan pahala n syurga?xlain xbukan nk bg kita semangat n dorongan untuk beribadah padaNya. Bukankah kita diciptakan atas tujuan beribadah selain menjadi khalifah? Mari renungi balik sebab2 kejadian kita. Kita bersifat hamba yg perlu diberi ganjaran. Contoh ringkas korg amek org gaji indon.korg xbayar gaji,ada ke indon tu nk tggu lg?mesti lah x.esk trus blah silap2 brg emas korg dye sapu..haaaa..jaga2..

Maka beruntunglah mereka yang sedar tahap kehambaan dengan meraih cinta dan redha Allah dengan ikhlas tanpa mengharap ganjaran lain. Eh korg duk beribadah sbb nk masuk syurga pown da xbtol konsep tu.beribadah kerana Allah bukan makhluk Allah.bukankah syurga itu juga makhluk Allah??peringatan juga buat penulis..oh~

Bila cinta Allah dapat di ‘download’ dalam jiwa n hati,maka tiadalah benda lain yg diharapkan lagi.betapa manisnya cinta Allah tu smpai nk bercinta dengan ajnabi pown xsanggup. Nampak x kuasa cinta Allah ni?TAPI…harus diingatkan..jgn sampai xkawen lak.aku ketok ko kang..jgn nk langgar fitrah manusia..lelaki n wanita mmg diciptakan untuk melengkapi tapi WAJIB disalurkan btepatan dengan syariat. Kawen jugak IBADAH..bagai sudah sempurna separuh iman. Bila dah kawen 1,yg mampu nk kawen 4,hatta niat sekalipown dah dikira lagi ibadah. Bukan stakat ibadah je,sunnah lagi you….. heheheh *suka nye kaum laki baca* kaum pmpn tayah nak sentap sangat. Next entri kte cit cet pasal poligami plak.tp kena lapangkan dada dulu…ada bran??heheh…

Ok sebelum tutup entri yg tah apa2 ni,meh kita highlight skit(bukan korg highlight.aku tlg highlight kan sbb entri aku..hihi) point2 penting. Macam korg blaja sejarah kat sekolah dulu.nak baca semua haram la kan.konpem suku dah membongkang tido..maka sama la konsep disini..

IBADAH YANG BERKUALITI merangkumi:

Niat kene la ikhlas

Ni apa yg aku bgtaw td,ikhlas nk cari cinta n redha Allah.jgn wat sebab nk menunjuk..habis lingkup pahala ibadah tu.rugi x?mestilah rugi….peluang ada tp salah guna plak..adoi!

Muraqabah

Ni bahasa arab.sapa xamek bahasa arab mcm aku meh kita sama2 blajar ok.apa???aku xtaw bahasa arab?aku dulu sekolah mana?bukan sekolah agama ke????

Yes..mmg bkn sekolah agama..skrg amek kos finance lagi.heheh(promote skit..ok2..seyes balik T_T)aku bukanlah amek kos tasawuf,usuludin mahupown feqah.nak bg pndapat kena sekolah agama dulu ke baru boleh bersuara???ni la masalah umat sekarang. Nabi dulu terima je semua pndapat umatnya. Walaupun Baginda banyak ilmu,tp xriak pown..maka disini perlulah sentiasa tawadu’..mungkin pndapat ku ini xla staraf mereka yg mengkaji kitab2,hafaz al-Quran.tp mungkin ada guna nya pendapat ku ini untuk mereka yg masih terkapai2 mencari pelampung takut lemas dan dimantapkan dari pelampung jd kapal dari mereka yg mantap ilmuannya..kan??sharing is caring..xmo kedekut2..Tuhan marah..hehe..

Ok berbalik kepada muqarabah,maksudnya mengharap,taat dan takut pada Allah dimana kita sentiasa merasa keagungan Allah walau dimana kita berada. Sebab tu x terbatas nk melakukan ibadah dimana sahaja.Allah sentiasa tengok n perhatikan kita.malah malaikat kiri kanan setia catat amalan kita..maka berhati2 lah dalam melakukan apa2 perbuatan sebelum korg jadi mayat *harapnya berat di sebelah kanan..amin

Muhasabah diri

Yang ni kena tekankan lebih sikit.sebelum korg nk kutuk org,bek korg kutuk diri korg dlu.muhasabah balik.adakah diri ni sempurna?mestilah tidak..sapa yg riak sgt mengaku dia sempurna tu??meh aku test tgok campak ko dlm kawah api.kalau ko tak jerit,ok ko sempurna…heheh..

Dalam menjalani kehidupan sbgai hamba,xterlepas diri kita ni lakukan kesilapan. Cermin diri balik tgok mana cacat cela yg perlu diperbaiki..aku bukan suh korg p kat cermin ngaku diri ensem,lawa..lurus la pulak..cermin disini maksudnya imbas balik apa yg korg dah wat seminit,sejam,sehari,seminggu,sebulan,setahun,sepuluh tahun yang lalu..malu x dosa lama dulu?aku malu.korg yg xmalu xtaw la..harap2 nya malu la nk ulang.bukankah malu itu cabang iman? *senyum*

Tawakal

Last sekali,redha,berserah dengan takdir Allah.walaupun korg dah beribadah,jangan la plak korg p ungkit, tny kat Allah bila nk dpt ganjaran atas ibadah korg tu.

Antara contoh bisikan syaitan;

“aku dah tolong c fulan tu aritu,tp kenapa dia wat kat aku cmni??arghhhh…xadil sungguh..kenapa ya Allah?kenapa diriku dipelakukan sebegini???”

Meh sini aku lempang ko..jangan pernah korg soal ketentuan Allah..jangan pernah korg soal takdir n ujian Allah ini.walaupun dah beribadah,Allah ttp nk uji korg.tahap mana keimanan korg.ikhlas ke korg beribadah selama ni?ke sebab nk menunjuk je korg tlg org tu sbb leh trasa diri hero??haaa..amek ko..terasa x?sentap x?mmg tu tujuan aku pown…heheh..bukak mata weh..ada la sebab Allah bg ujian.sebabnya nk bersihkan dosa2 korg yg dulu..antara dpt balasan skrg dari dpt balasan sekeras2 azab kat akhirat nti,mana korg nk???pastu Allah nk tarbiyah korg.dulu senang lenang sombong bongkak smpai tadah tgn nk berdoa pown jarang.kene jentik sikit dgn ujian baru nk tgegeh merayu.*Allahu Allah..betapa kami ni cepat lupa diri..ampunkan kami..*bila dah kena ujian ni baru lah seimbang manusia tu.ada perasaan sedih,gembira,takut,xboleh blah(ni kategori perasaan ke?) T_T

Seeeee….nampak x hikmah ujian tu?tu maknanya Allah rindu nk dengar keluhan hambaNya..sebab tu Allah bg ujian.yg xkena diuji ni,bantu lah mereka yg kena ujian.tayah nk bongkak sombong sgt.esk2 korg kene baru korg tahu..*peringatan lg buat penulis… T_T

Dah la..letih lak membebel..nak tido la..

********

Eh..nti kejap…

Sebagai penutup(ingat karangan ke apa) kesimpulan yg dpt kita simpul kan disini apa ye murid2???

Ok cikgu bg jawapan je la ye..masa xbnyak..balik prektis sendri kat rumah…

Hati ini kalau dibiarkan tanpa zikir mengingat Allah,maka yg bertandang adalah syaitan.sebab tu hati yg kotor,maka rosak lah akhlak.rosak akhlak,rosak ibadah..penah dengar x lagu Jagalah hati-snada..meh nyanyi sama2;

Jagalah hati jangan kau kotori,
Jagalah hati lentera hidup ini,

Jagalah hati jangan kau nodai,
Jagalah hati cahaya Illahi…

*penulis memang kanak2 riang yg sentiasa hepi*

Ok nyanyi skit2 dah..penat tggu korg nynyi bg abes.. T_T

Hati yg ikhlas,akan lahirlah cinta pada Allah..bila cinta Allah bersemi,maka lahirlah kemanisan dalam beribadah.bila dah suka dalam beribadah,maka lahirlah pulak golongan yg suka akan dakwah,lepastu?bersatu padulah umat islam.lepastu?baru la boleh serang yahudi..paham?

Disini ditegaskan,beribadah bukan bermusim,bermasa,bertempat, TETAPI setiap masa,setiap musim dan dimana2 sahaja.kalau x cinta Pencipta yg dicari,cinta siapa lg korg cri?cinta abu???cinta mamat???cinta minah???cehh…dorg bg korg syurga ke?dorg bg korg rezeki ke?dorg bg korg sihat ke?xdengar....apa dia???dorg belanja korang ciskek secret recipe??arghhh!!sekati korg.malas aku nk layan... T_T

Ok la.katil sudah panggil.haaa…before korg terjun kat katil tu..ambil wuduk dulu.pastu baca doa,ampunkan semua org(ingat!xde manusia sempurna),muhasabah balik dosa2 korg wat harini(oh Tuhan…ampunkan kami T_T ),selawat keatas nabi..pastu tidur..yeayyy!

p/s:tayah rasa nikmat sgt nk tidur.esk2 korg jd mayat jugak..kubur tu jugak katil korg..start harini,cuba ringan2 kan mulut buat apa2 baca bismillah..susah nk amal?bukan kah mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis..kalau xdipecah ruyung,manakan dpt sagunya*cewahhh..pantun sebelum masuk alam mimpi T_T

Akhir kalam,semoga hari2 mendatang kita sentiasa dirahmati Allah..ingat!!cari redha Allah..bukan redha manusia..sebelum korg jadi mayat,aku bg masa 3 saat utk korg fikir persiapan utk jd mayat...

1........


2.......


3........




ok bye..


kroihhh..kroihhh..ZZzzzzzZZZZ


1 Response
  1. Gerakan Says:

    Muka bos cam hitler? Memang ada bos yang perangai cam hitler. Kita berhibur jap dengan pantun kelakar di bawah, yang dipetik dari buku ‘Alamak, Bosku Seperti Hitler!’ hahaha:

    Pagi-pagi, sudah mencemuh,
    Si pemandu terus terdiam mengeluh,
    Bos ini jenis yang kecoh,
    Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

    “Ada pelanggan hendak jumpa”,
    Itulah kata si setiausaha,
    Bos enggan, mengantuk katanya,
    Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

    Bos memanggil mesyuarat mengejut,
    Ada pekerja berjalan bak siput,
    Bos pun menengking sampailah semput,
    Para pekerja terkentut-kentut.